Planché, James

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Basic data

  1. Planché, James Robinson
  2. February 27, 1796 in Picadilly
  3. May 30, 1880 in Chelsea
  4. Schriftsteller, Dramatiker
  5. London

Iconography

1835 portrait (Source: Wikimedia)
A letter from William Makepeace Thackeray to Planché, asking for tickets to go behind the scenes of one of his plays (Source: Wikimedia)
The Theatre Royal, Drury Lane, where Planché's first play was staged (Source: Wikimedia)
A playbill for the 1823 production of King John in which Planché introduced historically accurate costumes (Source: Wikimedia)
Watteau's painting Gilles, on which Planché based the costume of Pierrot in Love and Fortune (Source: Wikimedia)
The Olympic Theatre, for which Planché wrote 30 pieces between 1819 and 1856 (Source: Wikimedia)
James Planché in old age, wearing court uniform (Source: Wikimedia)
Planché's coat of arms (Source: Wikimedia)

Biographical information from the WeGA

  • entstammt einer französisch-hugenottischen Familie
  • Buchhändlerlehre, Neigung zum Theater; Versuche als Amateurschauspieler
  • erstes Theaterstück Amoroso, King of Little Britain (Aufführung am 21. April 1818 am Drury Lane Theatre)
  • besonderer Erfolg mit dem Melodrama The Vampire, or The Bride of the Isles (UA 9. August 1820 im English Opera House, Lyceum Theatre)
  • ab Saison 1822/23 Engagement durch Charles Kemble für das Covent Garden Theatre für sechs Spielzeiten als sog. stock-author (= Autor der „stockplays“, der Repertoirestücke eines Theaters)
  • UA der ersten Oper Maid Marian, or the Huntress of Arlingford mit der Musik von Henry Rowley Bishop am 3. Dezember 1822
  • Initiator von Shakespeare-Inszenierungen in historisch getreuen Kostümen
  • 1825 Librettist des Oberon; im Vorfeld der Uraufführung in London enge Kontakte zu Weber
  • Juni 1826 Mitglied des Komitees, das die Beisetzung Webers in London organisierte
  • 1826/27 Konzertmanager am Vauxhall Gardens Theatre
  • Reisen nach Paris, Holland, Belgien, Deutschland und Österreich
  • 1829 Mitglied der Society of Antiquaries
  • ab 1831 Zusammenarbeit mit der Theatermanagerin des Olympic Theatre, Covent Garden Theatre und Lyceum Theatre, Lucia Elisabeth Vestris, und deren Gatten Charles James Mathews
  • weitere Bühnenwerke, u.a. die sog. extravaganzas
  • 1836 Besuch der Pariser Aufführung von Les Huguenots von Giacomo Meyerbeer zur Vorbereitung einer Einstudierung in England (Pläne wurden nicht umgesetzt; ebensowenig angestrebtes Opernprojekt mit Felix Mendelssohn Bartholdy)
  • Berater der Königin Victoria auf dem Gebiet historischer Kostüme anlässlich der höfischen “bals costumés”
  • Übersetzer von französischen Märchen und Autor für das Journal of the British Archaeological Society
  • ab 1871 jährliche Rente von ₤ 100
  • Autobiographie: The Recollections and Reflections of J. R. Planché, (Somerset Herald). A Professional Autobiography, 2 Bde., London 1872
  • Beisetzung am 4. Juni 1880 auf dem Brompton Cemetry in London

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